Кой какво направи в кампанията за евровота

Ако сте попадали на някой от предизборните дебати в последния месец, сигурно сте останали с убеждението, че някои от кандидатите (или повечето от тях) са победители в конкурс по посредственост, съчетана с агресия, а говорният им апарат е програмиран с няколко клишета, които да повтарят на случаен принцип, тъй като смисълът като цяло не се променя.

Предизборната кампания обаче приключва, за облекчение на публиката. Денят за размисъл едва ли ще промени нещо, освен ако не се случи пророкуваното от Бойко Борисов активно мероприятие "по учебника на КГБ". След подобно предупреждение обаче едва ли ще сме свидетели на нещо подобно. А и дори да има реален повод за истински скандал, медиите и обществото ще имат едно на ум, че може да е менте.

Според някои премиерът съзнателно е блъфирал, за да оправдае евентуална изборна загуба на ГЕРБ. Последните социологически проучвания обаче показват, че такава опасност за управляващата партия няма. Победата пак се е залетяла към ГЕРБ и заслугата за това е изцяло на Борисов, който пое кампанията на ръчно управление и сътвори небивало риалити шоу.

Според социолозите ГЕРБ се е стабилизирала след щатите, нанесени от скандала "Апартаментгейт", последван от този за злоупотреби с европейски пари къщите за гости. Рецептата на успеха? Хвърчаха глави и се правеха ударно първи копки, инспекции и обещания – за още европари и обществени поръчки.

По всичко личи, че БСП и лидерът ѝ Корнелия Нинова ще останат измамени – планът им да спечелят евроизборите и да обявят "режима" на Борисов за приключен пропада.

Вездесъщият

Разтресена от скандала "Апартаментгейт" и с компрометиран шеф на предизборния си щаб в лицето на Цветан Цветанов, ГЕРБ стартира кампанията си със слогана "Европа ни чува", който се оказа копиран от мотото на НДСВ за евроизборите през 2009 година.

В сравнение с бойкия образ на Елена Йончева, повела листата на БСП, тази на ГЕРБ изглеждаше някак стерилна и безинтересна начело с Мария Габриел и други досегашни евродепутати.

ГЕРБ обаче си закичи на ревера и емблемата СДС, поставяйки Александър Йорданов на избираемо място, като добави и още две-три партии от т.нар. дясно, демонстрирайки владение над цялото дясно пространство.

По-съществен трик на кампанията беше, че Цветан Цветанов изчезна от новинарския поток, очевидно с цел да не се натрапва като лице на партията, макар да е неин заместник-председател и ръководител на изборния ѝ щаб. Макар и скрит от медиите, Цветанов обикаляше страната, стягаше структурите и ръководеше партийната организация.

Публичното пространство бе изцяло окупирано от Бойко Борисов, който по цял ден обикаляше страната и се тагваше във Фейсбук. То не беше магистрала "Хемус", то не беше първа копка на газова връзка или друг обект. Сценарият, по който действаше, беше да шофира сам автомобила си, в компанията на вицепремиера Томислав Дончев или финансовия министър Владислав Горанов (или и двамата), със задължително участие на гост (било кмет или друг), с когото разисква важни или не дотам важни въпроси. Очевидно посланието трябваше да бъде, че Борисов е лично ангажиран и без него нищо не може да стане.

Макар че цялото мероприятие заприлича на спам, стратегия явно е проработила, щом ГЕРБ успява да навакса рейтинг. 

Мария Габриел и останалите кандидати на ГЕРБ водеха друга, паралелна кампания, също много активна, но ако партията разчиташе само на нея, резултатът едва ли щеше да е същия. След като Борисов се нае с централната роля и на лошото, и на доброто ченге, за останалите бе по-лесно да бъдат негов подходящ фон - толерантни, обрани и експертни.

Така ГЕРБ покри целя "фронт" на предизборната битка. Успя да удържи и про-европейска риторика, поддържайки също патриотичната и популистка линия, но без да изпада в крайностите на националистите.

БСП заложи на атака срещу ГЕРБ за корупцията

Тезата на БСП е, че евроизборите ще са вот на недоверие към управлението на Борисов и евентуална загуба на ГЕРБ ще може да позволи на БСП да поиска предсрочни избори. Затова и БСП не спря да бие по ниските доходи, корупцията, управлението на ГЕРБ. Слоганът на кампанията им е "Справедливост сега".

Социалистите пожелаха "европейски доходи" за българите, но не казаха откъде ще дойдат парите.

Водачът на листата Елена Йончева, както и бившата ѝ половинка Сергей Станишев, който е председател на ПЕС, все пак говорят и за европейски политики. Йончева обеща на избирателите, че в ЕП ще се бори за европейска минимална заплата и пенсия.

За БСП кампанията започна с вътрешен скандал, след като предложената от Корнелия Нинова евролиста бе бламирана и Националният съвет пренареди кандидатите – с изключение на Йончева.

Нинова обяви още на пленума, че в такъв случая няма да носи отговорност за евентуално изборно поражение. То може би предстои. Интересно кой ще поеме отговорност.

ДПС и централният лъч без Пеевски

ДПС по принцип е партия, която не се интересува от мнението на цялото общество, а се занимава със собствения си електорат. Затова и обществото не се интересува особено от кампаниите на ДПС - както и да минат, каквото и да обещаят, винаги става, което каже почетният им председател Ахмед Доган. Дали официално е на власт или в опозиция, бизнесът на ДПС не спира, а този на Доган дори започна да излиза на светло.

Предизборният слоган на ДПС е "Ние залагаме на младите". Реално обаче почти всички представители на младежкото ДПС са на по-задни позиции, но първият в листата Мустафа Карадайъ (председател на ДПС) се очаква да се откаже от мястото си в ЕП "в полза на младите".

Нищо чудно така да постъпи и вторият след него – Делян Пеевски. Кандидатурата му породи въпроса: "Къде живее Пеевски и има ли прав да е кандидат за евродепутат". Отговорът на ЦИК и ВАС беше, че има право, защото законът поставя формални условия и предвижда формални проверки

Първият публичен дебют на Пеевски в кампанията стана три преди евроизборите. Той се появи в платена публикация в пазарджишкия вестник "Виделина". Заглавието на материала е "Жителите на Пашови и Света Петка ПОСРЕЩНАХА Делян Пеевски". Платеният материал го представя като "един от най-влиятелните хора в държавата, утвърден политик, човек, истински обичан и уважаван от своите избиратели", както и като човек, до когото "мнозина искаха да се докоснат и снимат".

Миналата седмица от ДПС съобщиха, че "централният лъч" на партията е бил "на кафе при почетния председател д-р Ахмед Доган". Tам Пеевски не се появи – или поне отсъстваше от снимката. Това не беше първата активност на Доган по време на кампанията. В обръщение до членовете и симпатизантите на ДПС той помоли за прошка "разсърдените и разочарованите", ако "има допуснати грешки в близкото минало". 

По време на кампанията в прокуратурата бяха подадени сигнали срещу трима от водещите кандидати на ДПС, като един от тях е именно Пеевски. Другите двама са лидерът на партията и водач на листата Мустафа Карадайъ и Атидже Алиева – Вели, зам.-директор на Държавен фонд "Земеделие".

Сигналите срещу Карадайъ и Алиева са за злоупотребата с европейски средства по проекти за къщите за гости. А този за Пеевски - за неверни данни в декларацията му като кандидат за евродепутат, според която в последните 6 месеца живее в България или в друга страна от ЕС. 

ВМРО срещу пакета "Мобилност" и мултикултурализма

Съуправляващата партия ВМРО е сочена като сигурна за ЕП, за разлика от останалите две партии в "Обединени патриоти".

Водач на листата е Ангел Джамбазки, слоганът е "Браним България".

Партията обещава да брани страната от нелегалната миграция и мултикултурализма, както и от опитите за промяна на националните традиции. Друг акцент е "циганският проблем".

Именно изказване срещу мултикултурализма на десетия в листата на ВМРО Карлос Контрера, чийто баща е кубинец, предизвика присмех във Фейсбук. От партията обаче изглежда не виждат проблем, защото за тях мултикултурализъм е "арабизацията в Европа и циганизацията в Бълагрия".

Ангел Джамбазки иска да евромониторинга върху България и мониторинговия механизъм.

Макар че кадри на ДПС и депутата им Делян Пеевски участват в правителството от квотата на "Обединени патриоти" (по-специално "Атака"), "Патриотите" се обявяват за рупор срещу ДПС.

По време на кампанията наблюдават зорко дали ДСП спазва забраната за агитация на майчин език. Според ВМРО Движението прави опит за разделение на обществото по религиозен и етически принцип.

За разлика от ГЕРБ, Джамбазки признава, че евровотът може да се приема като вот на доверие към управлението в страната.

Валери Симеонов за "честност в политиката и тишина в курортите"

"Българска домашна ракия" подкрепи лидера на НФСБ Валери Симеонов за водач на евролиста. Така започна състезанието за европарламента още преди кампанията. Коалицията, която издигна Симеонов, не крие култа към неговата персона и носи името "Патриоти за Валери Симеонов".

Самият Симеонов твърдеше, че евроизборите не били толкова важни и може би поради тази причина издигналата го коалиция, а и самият той, не хвърлят големи усилия в кампанията.

Кандидати от НФСБ и коалицията участваха в телевизионни предизборни дебати, но по-скоро да се заяждат с бивши свои членове и партньори.

Самият Симеонов досега не се е появил в нито един предизборен дебат. Все пак той се появява в ефир, но предимно по собствената си телевизия "Скат". В едно от участията си е защитил идеята в България "задължително да има обща европейска армия". Според него България би имала полза и от влизането в еврозоната.

"Честност в политиката. Тишина в курортите. Ограда с Турция. Защита на дребния бизнес". С този предизборен слоган самият Симеонов определя приоритетите на себе си и кандидатите му за евродепутати, макар да не обясняват какви например са лостовете на ЕС да постигне така желаната от лидера на НФСБ "тишина в курортите".

Още преди началото на кампанията Симеонов се похвали, че листата му е "патриоти прагматици, в това число роми". Първоначално кой е ромът в листата бе запазено в тайна. По-късно стана ясно, че на четвърто място в листата е боксьорът Даниел Асенов. След регистрацията му в ЦИК, Асенов се отказа от участие в изборите. Не искал да се злоупотребява с името му,за да насаждат етническо напрежение, обясни решението си той със статус във Фейсбук.

Атака и "Русофили" за Европа на нациите и Русия

"България е била велика, но се размива в този ЕС, който умира, завладян от емигранти", твърди "Атака". Мотото ѝ за евроизборите е "Да си вземем своето но Европейския съюз" и точно в този дух кандидатите на Сидеров настояват за предоговаряне на общия европейски договор в полза на България по отношение на еврофондове и субсидии. Настояват за "обща европейска пенсия и заплата".

Водач на атакистката евролиста е Георги Димов от национално движение "Русофили". Лидерът на "Атака" Волен Сидеров и колегите му се отказаха въобще от участие в листата, след като стана ясно, че трите партии от "Обединени патриоти" ще се явяват самостоятелно на тези избори.

Освен за отпадане на европейските санкции срещу Русия, Димов има и други каузи, например да се бори за "цивилизационния избор на България – кирилица и православие".

Още в началото на кампанията Димов блесна в телевизионно участие по Нова тв, където през цялото време оспорваше въпросите на водещите. При задаване на конкретен въпрос, свързан с евентуалната му работа като евродепутат повтаряше "не ме прекъсвайте" и "оставете ме да се изкажа".

В първите дни на кампанията сидеровата партия използваше удобни поводи, за да напада коалиционния си партньор ВМРО и водача на листата им Ангел Джамбазки, но после спря.

Марешки – лекарства, бензин и ...Льо Пен

Аптекарско-петролня бос Веселин Марешки, които е водач на листата на партията си "Воля", грее от билбордове, които изникнаха още в началото на предизборната кампания със слоган "Заедно срещу грабежа". Той се състезава в полето на национал-популистите. При участието им в дебати е трудно да се проследи кой какво защитава, защото всички искат едно и също, но се обвиняват взаимно в мошеничество.

Самият Марешки, който е клиент на прокуратурата по няколко дела, пледира за "почтеното предприемачество".

Както и преди, опитва да печели подкрепа чрез бензиностанциите и аптеките си. Още преди началото на кампанията той пусна по няколко телевизии клип, който започва уж като търговска реклама на бизнеса му. След това обаче се отправяше политическо послание. Заради този клип Марешки беше санкциониран от ЦИК. Последва опит лидерът на "Воля" да извлече дивиденти като би фалшива тревога, че ЦИК уж обмисляла да затвори бензиностанциите и аптеките му по време на кампанията. ЦИК няма подобни правомощия.

Като истински "почтен предприемач", обаче, Марешки не се отказа от идеята да води кампания чрез бизнеса си. Вместо предизборни материали, както повелява законът, в аптеките на политика бяха разпространени брошури със заглавие "Аптеки Марешки" от коалиция "ВОЛЯ -Българските Родолюбци" и Веселин Марешки, кандидат за евродепутат. Това доведе до нова санкция - ЦИК постанови разпространението брошурите да бъде прекратено.

Другият "коз" на Марешки е лидерът на френската крайна десница "Национален сбор" Марин льо Пен, с която споделят общи проруски възгледи и преди няколко месеца дойде в София, за да засвидетелства лично подкрепата си.  

Тестът за "Демократична България"

Обединението "Демократична България" стои зад идеята за обединена Европа, а основните теми в кампанията му бяха борба с корупцията чрез засилване на общите правосъдни механизми на ЕС, обща европейска отбрана и европейски енергиен съюз. Настояват мониторингът над България да продължи и подкрепят Лаура Кьовеши за европейски прокурор. 

Слоганът им е "България може много повече в силна Европа", защото според тях по-консолидирана Европа значи по-силна България.

През март "Демократична България" изненада с решението си за водача на листата, след като досегашният евродепутат Светослав Малинов (ДСБ) се отказа и начело застана Радан Кънев (ДСБ), следван от Стефан Тафров (победител във вътрешните избори на "Да, България"). На трето място е Албена Симеонова ("Зелено движение").

Тези евроизбори са първият тест за обединението, сформирано миналата година след драматичния разпад на Реформаторския блок, за да отстоява каузата на реформите и модернизацията на България. Според социологически прогнози "Демократична България" е на ръба да прескочи близо 6-процентовата бариера за влизане в ЕП. За разлика от останалите политически сили, които са сред първите шест по рейтинг, ДБ не получава държавна субсидия, което дава отражение на присъствието ѝ в медиите. Обединението разчита на активността на членовете и симпатизантите и активния диалог в социалните мрежи. 
Водещ на предизборното онлайн студио на ДБ е известният телевизионен журналист Милен Цветков. 

Евроизбори 2019

Общо 27 формации са регистрирани за участие на предстоящите евроизбори на 26 май: 13 партии, 8 коалиции и 6 независими кандидати.

Вече е ясно под кой номер са подредени в интегралната бюлетина.

За всеки кандидат в листите на партиите и коалициите може да се гласува с преференция.

За първи път в бюлетината за тези избори партиите са с номера до 100, а преференциите започват от 101.

Партиите, коалициите и инициативните комитети, заедно със списъка на кандидатите за всяка формация, са публикувани на сайта на Централната избирателна комисия.

Списъкът на 3000-те секции, в които ще има машинно гласуване може да бъде изтеглен от тук.

Избирателите могат да проверят в коя секция трябва да упражнят правото си на глас по няколко начина.

Решено е и в кои държави извън България ще има секции за гласуване.

Още по темата
Още от Евроизбори 2019