Някои подводни камъни във военните сделки, които могат да струват милиарди

От непрозрачност, през невъзможен избор до недостатъчно пари

Сн. БГНЕС, архив

Правителството има намерение до няколко месеца да реши трите най-големи проекта от модернизацията на армията – за купуването на нов тип изтребители, бронирани машини и кораби, които представляват най-сериозната инвестиционна програма в армията от 1989 година насам. 

Общата стойност на бъдещите сделки ще е около 4 млрд. лева, те ще предопределят развитието на сектора за десетилетия напред. Въпреки че необходимостта от ново въоръжение и оборудване е безспорна, около трите проекта има много неясни, непрозрачни и спорни моменти, които могат да компрометират модернизацията и да заплашат стабилността не само на армията, но и на цялата държава. 
 
Според източници на Mediapool правителството работи най-усилено за подготвянето на сделката за нови бронирани машини, която ще излезе над 1.46 млрд. лева. Именно тя обаче се движи най-непрозрачно, данъкоплатците нямат никаква информация за действията на МО, като не са известни дори най-основните технически изисквания на търсените машини. 
 
Това дава възможност за много спекулации около проекта, в който има много различни интереси – бизнес и политически. 
 
Основният проблем около проекта за самолетите е, че ще трябва да се направи избор между нови и машини втора ръка. Сравнението е изключително трудно и в аналогична ситуация Словакия спря проекта, след като години наред го подготвяше.
 
Третият проект – за купуването на два нови патрулни кораба, е с най-неясно бъдеще заради ограничения бюджет. Според експерти има много малко шансове сделката да влезе в предвидения бюджет – 984 млн. лева. Макар засега да няма подобни индикации, тъй като проектът е в начална фаза, е възможно Военноморските сили да свалят изискванията за търсените от тях кораби. 
 
Като цяло обаче експерти в сектора имат съмнения дали ще се стигне до сделка. 
 
Какъв е графикът?
 
Според план графика на военният министър Красимир Каракачанов до 25 юли трябва да бъдат изпратени поканите за оферти в проектите за нов тип изтребители и за бронирани машини. Крайният срок за подаване на въпроси и разяснения е 15 август. До 25 октомври офертите трябва да са получени, а четири дни по-късно да бъдат отворени. 
 
През ноември офертите трябва да бъдат оценени, а в началото на декември да се проведат тестове за параметрите на техниката. Договорите трябва да бъдат сключени на 19 и 20 декември. 
 
Предвид досегашната практика, е твърде възможно графикът да изостане, но политическото ръководство на МО вече на няколко пъти обяви амбиция, да сключи сделките до края на годината. 
 
Проектът за корабите още не е минал през парламента, за това вероятно ще се движи с няколко месеца закъснение. 
 
Бронираните машини: Липса на прозрачност и размита политическа отговорност
 
В момента проектът за бронираните машини се движи в информационно затъмнение. За разлика от проекта за изтребителите, който е детайлно разписан, в този има съвсем обща информация.
 
От Сухопътните войски твърдят, че за всяка търсена машина има техническа информация, но тя не е публична. 
 
Тези детайли са ключови при бъдещия избор, тъй като има големи разлики между предлаганите машини. 
 
Друг особен момент е, че този проект е предоставен изцяло в ръцете на военните. За разлика от другите два за този няма излъчен отговорен зам.-министър на отбраната. За момента не е ясно на какво се дължи този факт. 
 
Подводни камъни крие и заложеното изискване машините да бъдат сглобявани в България, което може да оскъпи поръчката. 
 
Изтребителите: почти невъзможен избор  
 
В проекта за изтребителите основната трудност ще бъде да се избира между нови и стари. 
 
Основните конкуренти ще бъдат шведските нови изтребители "Gripen" и втора ръка F – 16 от Израел или от Португалия и САЩ. 
 
МО иска оферти и за новопроизведени бойни самолети F-16 блок 60 (или 70) и F/A–18E/F Super Hornet, втора ръка F/A–18E/F Super Hornet, нови или употребявани Dassault Rafale (Франция), нови или втора ръка Eurofighter, но те едва ли ще бъдат по възможностите на България. 
 
Министерството на отбраната вкара проекта в Министерския съвет за втори път. Миналата година парламентът върна стария проект за доработване с мотива, че в него по формални причини се изключва офертата на Португалия и САЩ за втора ръка F-16 заради това, че не се предлагала опция за разсрочено плащане.
 
Още по време на парламентарната проверка експерти предупреждаваха, че в проекта се предлага избор между нови и употребявани самолети, който е много труден.
 
Сега казусът се повтаря, като се искат оферти и за нови, и за стари изтребители. 
 
Миналия месец правителството на Словакия отложи решението си дали да купи американски изтребители "Ф-16" или шведски "Грипен", като словашкият премиер Петер Пелегрини обясни, че иска да види сравними оферти. 
 
Какъвто и алгоритъм да използват българските Военновъздушни сили, при всички положения ще има аргументи "за" и "против" направения избор, като не се изключва дебатът да проточи проекта отново. 
 
За толкова пари, може и да не се намерят кораби  
 
Миналата седмица правителството даде "зелена светлина" и на проекта за купуването на два нови патрулни кораба за Военноморските сили за  984 млн. лв. с ДДС.
 
Проектът за новите кораби бе на финалната си права, но в края на миналата година единствената компания, която подаде оферта – варненската "Делфин", изненадващо се отказа в последния момент. 
 
От компанията не коментираха официално решението си, но от МО обясниха, че то се дължи на намалената стойност на проекта. Първоначално той бе за 820 млн. лева, които трябваше да бъдат изплатени през следващите пет години. След като законови промени доведоха до начисляването на ДДС върху военните проекти, парите за сделката паднаха с над 164 млн. лева.
 
Още миналата година обаче бе ясно, че дори за 820 млн. лева няма да се намерят достатъчно кандидати, а от Военноморските сили предупреждаваха, че проектът с всеки изминал ден ще поскъпва.
 
Сега МО се озовава в приблизително същата ситуация. Този път обаче предвиди и два нови варианта за придобиването на корабите: "закупуване на нов отбранителен продукт (модифициран за нуждите на ВМС) или производство по лиценз и комбинация от разработване на нов продукт и модификация на съществуващ такъв".
 
Засега не е ясно дали и как тези варианти биха се отразили на проекта и техническата спецификация на корабите, но е ясно, че ВМС се опитва да осигури повече варианти за бъдещи доставчици. 
 
Oт съществено значение ще бъде правителството да разсее съмненията, че проектът се готви за определена фирма, каквито имаше в първото му издание. 
 
Притеснения и лошата практика 
 
Военният министър Красимир Каракачанов на този етап остава умерен за бъдещето на проектите. 
 
"Притеснения имаме. Имаме притеснения за всичките проекти. Защо да се лъжем и да си говорим красиви неща? Защото възможно е да се случи всичко. Възможно е да няма подадени оферти включително. Макар че към момента интерес и към трите проекта – двата гласувани и този, който предстои да влезе, интерес се проявява от фирмите и то не от една или две", каза Каракачанов пред депутатите от парламентарната военна комисия. 
 
"Видяхте как се случи миналата година с корабите. Всъщност една-единствена фирма подаде оферта. Другите пак предявяваха интерес, поставяха въпроси: не може ли да променим това, да променим онова, най-вече по отношение на цените и ДДС-то. Не може! Така е гласувано от парламента. Накрая една фирма подаде оферта. Имаме притеснения, но както се казва, ще се опитаме да свършим работата, която зависи от нас по най-добрия начин и оттук нататък, дай Боже, нещата да се реализират", добави Каракачанов. 
 
Далеч по-опасно от това проектите да не се реализират обаче, е сделките да бъдат сключени, но да не доведат до качествена промяна. Новата техника да стои по хангарите, защото се е оказало, че не е точно това от което имаме нужда и е много скъпа за поддръжка. 
 
В това отношение военните имат значителен опит. 
 
Срещу изхарчените стотици милиони левове в последните 15 години не са придобити почти никакви бойни способности, а някои от подписаните договори са емблематични за лошото планиране и реализиране.
Споделяне
Още по темата
Още от Анализи и Коментари

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?