Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ще бъде ли разбит олигополът при продажбата на винетки?

Над 150 млн. лева комисионна са взели две компании за четири години

2 коментара
Над 807 млн. лв. са събрани от пътни такси през 2023 г. Комисионната за двата частни оператора е над 57 млн. лв. Сн.АПИ

"Печатница за пари" – така Бойко Борисов нарече въвеждането на тол системата през 2019 г., когато той караше трети премиерски мандат. Към онзи момент очакванията бяха годишните приходи от събирането на пътни такси да гонят 1 милиард лева. Прогнозата беше на Световната банка.

Тя не се изпълни заради отстъпките, които ГЕРБ направи на превозвачите, които и до днес все още не плащат за цялата пътна мрежа. През март 2022 г., при правителството на Кирил Петков, тогавашният вицепремиер и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов (ИТН) се наложи и таксите бяха повишени, а в обхвата на платеното преминаване за превозвачите освен магистрали и първокласни пътища, бяха включени и втори клас пътища.

В момента превозвачите продължават да не плащат единствено за третокласната пътна мрежа.

По този начин през 2023 г. вече бе приложен принципът, че който най-много руши пътищата и замърсява околната среда, плаща повече. Приходите от винетки, които се плащат за цялата пътна мрежа от собствениците на леки автомобили и са за време, са над 278 млн. лв., а от тол такси, плащани от превозвачите за изминато разстояние, постъпленията са близо 500 млн. лв.

Това означава, че тази година е възможно да бъде постигната прогнозата за приходи от 1 млрд. лева. Освен ако правителството не реши да коригира тарифите за тол таксите, каквито намерения имаше в средата на миналата година.

Комисионни от 150 млн. лв. за избрани

Продажбата на пътни такси - винетки, тол и маршрутни карти, се извършва от Националното тол управление, което е държавна структура, плюс две частни компании.

За последните четири години двете частни компании са получили общо над 150 млн. лв. комисионна. Пазарният дял е близо две трети за "Интелигентни Трафик Системи" (ИТС) и една пета за "Диджитол Смарт Инфраструктура" (ДСИ). Приходите на Националното тол управление отиват директно в държавния бюджет и то не получава комисионна от 7%, каквато вземат частните фирми.

Според актуални данни, предоставени от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) на Mediapool, държавата (в лицето на Националното тол управление) се справя най-зле с продажбата на пътни такси. Тук все пак трябва да се отчете фактът, че то не продава тол декларации, защото така реши законодателят по времето на третия кабинет на Бойко Борисов.

В момента приходите от тол такси са най-големи. В същото време обаче на този пазар не се допускат други частни фирми, т.нар. национални доставчици на услуги (НДУ).

Освен "Интелигентни Трафик Системи" и "Диджитол Смарт Инфраструктура", още пет други компании са определени за национални доставчици на услуги. Това е станало с решение на Управителния съвет на АПИ. Всичките им опити обаче да интегрират системата си с тази, която австрийската компания "Капш" разработи и предоставена на АПИ, към момента са без успех.

Причината е, че "Капш" отказва да даде "ключа към системата", както образно се изрази представител на фирмата "Телетол", която е сред неуспелите кандидати. През 2019 г. "Телетол" води епична битка за получаването на лиценз.

Настоящият регионален министър Андрей Цеков също призна, че липсват изходни кодове и държавата няма пълен контрол върху тол системата. В края на август 2023 г. той сезира ДАНС. По-късно обаче Цеков каза, че се е объркал. Така и не се разбра каква е истината.

Така със съдействието на държавата практически беше наложен олигопол - само две фирми оперират и други не се допускат. Както го определиха превозвачите - тол системата е частен монопол с държавни протекции.

Става дума за гарантирани, растящи приходи от порядъка на десетки милиони левове всяка година единствено за двете фирми, допуснати до заветния статут НДУ по времето на Бойко Борисов.

Според общите условия официално определената комисионна, която получават двете частни компании, за продадените пътни такси, е 7%. Според предоставените на Mediapool данни от АПИ тя обаче се равнява на 8.4%. Не е ясно откъде идва тази разлика.

Разлика има и между приходите, посочени във финансовите отчети на двете компании и платената им комисионна от АПИ. Сравнението на данните показва, че пред данъчните са декларирани с няколко милиона по-малко приходи от основната дейност - продажба на винетки и тол такси.

Скъсяване на веригата от посредници при винетките

Бизнес моделът, по който се работи, е следният: След като получат лиценз, националните доставчици на услуги продават винетки, тол и маршрутни карти през собствени канали за продажба, като например онлайн платформа. Другият начин е чрез физически обекти, като за целта доставчиците сключва договори с телекоми, бензиностанции, пощи и т.н., които продават винетките на крайните клиенти.

Така комисионната от 7% се разпределя между националните доставчици на услуги, посредника и картовия оператор. Според участници на пазара в зависимост от обектите и оборотите, за доставчика и крайния продавач остават по около 3%, а за картовия оператор процентът варира от един до два според обема на транзакциите.

С цел да се намалят посредниците по веригата и в държавния бюджет да остават повече приходи за пътища, коалицията "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) внесе повторно промени в Закона за пътищата, които бяха отхвърлени от предишния парламент в началото на 2023 г.

Едно от предложенията е НДУ-та да отпаднат като посредници при продажбата на винетки и съответно комисионната им да бъде намалена от 7% на 3%. Така веригите бензиностанции и телекоми ще сключват договори директно с АПИ без да минават през "Интелигентни Трафик Системи" и "Диджитол Смарт Инфраструктура".

Според депутата от ПП-ДБ Божидар Божанов, който е сред вносителите на законопроекта, това не е сложно, защото системите на големите крайните продавачи на винетки сега са интегрирани с тези на НДУ-то. В същото време това може да не бъде задължително за всички участници на пазара, защото има малки, единични обекти, които трябва да могат да продължат да продават чрез национален доставчик, посочи Божанов.

По думите му дали комисионната винаги да е 3% или от нея трябва да се изключи комисионната на картовия оператор е въпрос, който подлежи на дискусия между първо и второ четене на законопроекта.

Компанията ИТС, която в момента има господстващо положение, се обяви срещу промените. Тя твърди, че на практика се предлага отделяне на винетките от тол в нова система. ИТС дори обвини вносителите на законопроекта в лобизъм и нарушаване на евродирективи.

Божидар Божанов отговори, че нова система не се прави и законопроектът не лобира за никого. "Това, което се променя, е за националните доставчици на услуги, защото те ще бъдат заобиколени и държавата ще спести тяхната комисионна. Законопроектът категорично не противоречи на европейските директиви. В тях не се урежда начинът, по който да се събират винетките", коментира Божанов пред Mediapool.

Неговото експертно мнение е, че технически е постижимо да се раздели плащането на тол таксите и на винетките и че това няма да струва скъпо.

Божанов предполага, че може да се наложи изграждането на нов приложно програмен интерфейс на системата от АПИ. Изработването му зависи от много неща, но не е дълга, сложна и тежка задача. "Най-тривиалният програмен интерфейс сигурно може да се направи и за един следобед", казва депутатът от ПП-ДБ. Той смята, че този интерфейс може да се изгради в рамките на поддържането на системата, защото при договорите за поддръжка обикновено, ако има някаква промяна, тя се отразява от изпълнителя.

При тола нищо не се пипа и комисионната остава 7%

Законопроектът не предлага никакви промени при тол таксуването. Там комисионната си остава 7% за националния доставчик на услуги.

Тук също има посредници между тях и АПИ. Това са т.нар. доставчици на декларирани данни (ДДД), които предоставят тракерите и бордовите устройства, които
мерят изминалото разстояние. Комисионната за ДДД-то е 2%, по данни на АПИ.

Любопитна подробност е, че ИТС предлагат бордови устройства на австрийската "Капш", която "държи ключа на тол системата". За този "ключ" държавата плати 180 млн. лв., а след това даде и още 141 млн. лв., за да поддържат и надграждат системата през следващите 5 години.

По думите на Божанов при тол системата не се променя нищо, защото всичко отговаря на европейските директиви.

За миналата 2023 г. най-големите постъпления са именно от тол таксите, като приходите възлизат общо над 445 милиона лева. Този бизнес се държи изцяло от двете частни компании, защото АПИ действа като приходна агенция и не се занимава с продажбата на касови апарати (бордови устройства - бел. ред.), както образно се изрази преди години пътният шеф Георги Терзийски.

Но има промени при маршрутните карти

В законопроекта се предлагат обаче промени, свързани с маршрутните карти. Превозвачите обикновено ги ползват при инцидентни пътувания, за разлика от тола, който се ползва при всекидневни пътувания по пътната мрежа.

При продажбата на маршрутните карти също има посредници между НДУ-то и АПИ. Затова на принципа на продажбата на винетките се предлага НДУ-то да отпадне.

Това е единствената пътна такса, при която държавата бие по събираемост двете частни компании взети заедно. Но пък постъпленията от маршрутните карти са най-малки от трите вида пътни такси - за миналата година възлизат на над 51.6 млн. лв.

Относно предложението си за маршрутните карти вносителите на законопроекта правят уговорка.

"При маршрутните карти трябва да се видят техническите детайли. Евентуално, ако има усложнения във връзка с интеграцията им в системата, маршрутните карти ще отпаднат от законопроекта и ще останат само винетките", коментира Божидар Божанов.

Обменът на информация между тол системата и МВР

Друга промяна, която се прави със законопроекта, е най-после обменът на информацията между тол системата и МВР да става в реално време. Например като напишеш номера на лекия автомобил, за да си купиш винетка, да може да се прави служебна проверка в регистъра на МВР за грешки. Така, ако си написал несъществуващ номер на автомобил или си сбъркал неговата категория, да не може да платиш, обяснява Божанов.

В момента двете системи на МВР и на АПИ обменят някаква информация, но конкретно за номерата на автомобилите нямат връзка. Притеснението тук е, че това може да се прилага само за автомобилите с българска регистрация без чуждите. Отговорът е, че не е нужно да се прави за всички. Ако някой си купи винетка за автомобил с чужда регистрация, МВР има връзка с европейската система за автомобилна регистрация и може да направят проверката и да върнат отговор, но това са технически детайли, обясни Божанов.

И без реклама в търсачките

Друго законодателното изменение е НДУ-тата да не могат да се рекламират в търсачки. Предлага се принципът да е - който има най-добра оптимизацията за реклама, той да излиза на първо място, разясни Божанов.

В момента оптимизацията на vinetki.bg е най-добра дори и без реклама. И естествено, винаги изскача първа, ако търсиш през Google, например. Тази онлайн платформа за продажба на винетки е на "Интелигентни трафик системи".

Продажбата на винетки онлайн е един от случаите, когато в НДУ-то прибира цялата комисионна от 7%, като от нея се вади само комисионната за картовата транзакция, която се движи между 1% и 2% в зависимост от оборота.

Освен това в концепцията на Световната банка, на която се базира тол системата, изрично е посочено, че не е целесъобразно винетки да се продават през няколко уебсайта.

Ако българските власти спазват препоръките на Световната банка, то продажбата на пътни такси трябва да става единствено чрез сайта на Националното тол управление.

Преди дни регионалният министър Андрей Цеков съобщи, че МРРБ е пред подписването на нов договор със Световната банка за извършване на пълен анализ за ефективността на тол системата. Една от задачите е да анализират разходите и ползите от продажбата на пътни такси през посредници.

"Трябва да се даде възможност изплащаната комисионна да е пазарна, да не дава възможност за свръхпечалби, а да дава възможност за нормални печалби", коментира Андрей Цеков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dora Apostolova
    #2

    ББ да не се прави на вода ненапита, а да премахне не само олигополът при продажбата на винетки, но и самите винетки, които са грабеж на неговата СиБанка. Сега СиБанка вече я няма проформа, защото купи ОББ и се скри зад нейното име, за да не я търси Темида за грабежа, извършен над българите. Аман от неговото словоблудство за щяло и нещяло. До кога ще ни го навирате?

  2. асен
    #1

    колко много информация за един обикновен гребаж, организиран от банкята и намагнитения

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.