След месеци дискусии Ананиев представи "скелет" и "посока" на здравна реформа

8% вноска ще отива в много здравни фондове и ще покрива неясно засега лечение

Здравният министър Кирил Ананиев с председателя на парламентарната група на ГЕРБ Даниела Дариткова и депутата Лъчезар Иванов, сн. БГНЕС

След месеци обсъждания в работни групи и анализи здравният министър Кирил Ананиев представи в понеделник постен и бегло нахвърлян нов вариант на здравен модел, който предвижда премахване монопола на НЗОК като платец на здравни услуги при запазване размера на здравната вноска от 8%. Идеята е да има повече здравни фондове, които да се конкурират с НЗОК за основния пакет с медицински услуги и хората да избират къде да внасят здравната си вноска.

Министърът и екипът му обаче още не са готови с остойностяване на медицинските услуги в основния пакет и предложение какво ще включва той. Т.е. не е ясно каква здравна помощ ще получават хората срещу 8% вноска и за какво ще трябва да се осигуряват допълнително или да доплащат кеш при нужда.

След година и половина имаме скелет и посока на реформа

Така година и половина след като даде първоначалната заявка за промяна в здравния модел и 9 месеца след като представи два варианта за реформа, които в последствие преминаха няколкомесечни обсъждания в работни групи, Ананиев и екипът му предлагат само най-обща посока за евентуална реформа. Или както министърът я определи “скелет на модел“.

Представеният от Ананиев в понеделник вариант бе сериозно орязан спрямо черновата, изтекла седмица по-рано, като част от спорните моменти са премахнати, а други редактирани. Така представената постна концепция предизвика и също толкова общи и резервирани коментари от страна на заинтересованите страни, които бяха в доста по-редуциран състав спрямо септември миналата година при представянето на първите два модела. Сред основните критики по време на дискусиите бяха липсата на остойностяване, липсата на яснота какво ще включва основният пакет медицински услуги, намаляването на и сега недостатъчния ресурс за лечение чрез разпиляването им към много фондове и липсата на мерки за намаляване на доплащането за пациентите. Министърът беше разкритикуван и заради това, че се предлага само промяна във финансирането на системата, но не и решаване на множеството съществуващи организационни проблеми в нея.

Емблематично бе отсъствието на управителя на Националната здравноосигуритена каса (НЗОК) д-р Дечо Дечев, който в неделя разкритикува предлагания от Ананиев вариант за реформа.

За още яснота...още 5 месеца отсрочка

С уточнението, че “това не е крайно решение“ и не иска да налага силово един или друг вариант, Ананиев обяви, че остава отворен за предложения от заинтересованите страни, за да внесе в парламента най-добрия модел. Същевременно Ананиев не отговори на поставените в хода на дискусиите въпроси от участници и само отбеляза, че ще ги вземе предвид при изготвянето на законодателната рамка.

Ананиев каза, че МЗ работи и очаква до края на годината да е готово с остойностяаване на дейностите от основния пакет. Същият срок си дава и за доизбистряне на здравния модел.

ГЕРБ иска експертен консенсус преди да се търси политически

Председателят на парламентарната група на ГЕРБ и председател на здравната комисия в парламента д-р Даниела Дариткова коментира, че прокарването на нов здравноосгурителен модел трябва да премине през постигането на максимално широк експертен консенсус и едва тогава да се търси политически консенсус.

Тя посочи, че за тези месеци от представянето на първоначалните два модела досега МЗ се е концентрирало върху варианта за пълна демонополизация на НЗОК, “което ни позволява да разсъждаваме само в тази посока“.

8% вноска ще отива в много фондове и ще покрива неясно какво

Новият предложен от Ананиев модел предвижда хората да имат избор къде да внасят сегашните 8% здравна вноска – в НЗОК или в частен застраховател. Все още не е ясно обаче какво ще включва основният пакет с медицински услуги, които ще се покриват с 8% вноска.

Цените на дейностите в основния пакет ще подлежат на договаряне между фондовете и изпълнителите на медицинска помощ – болници, лекари, зъболекари. Отстъпките за лекарствата и медицинските изделия също ще се договарят между фондовете и фирмите.

За някои дейности МЗ ще може да определя пределни цени, съгласувано със съсловните организации. Лечебните заведения ще могат да формират цени за дейностите извън основния пакет, като те ще се покриват от доброволното здравно осигуряване или чрез плащания от пациентите в брой. Фондовете ще се конкурират за вида и обхвата на дейностите от допълнителния пак и пациентите ще могат да избират фондовете на базата на сключените от тях договори с изпълнителите на услуги.

В момента със здравни вноски се събират 4.2 млрд. лева - 2.8 млрд. от вноските на работещите хора и почти 1.4 млрд. трансфер от държавата за осигуряваните от нея пенсионери, деца, студенти, безработни и др.

Ще стане ли държавата редовен осигурител?

Очевидно и при новия вариант НЗОК ще продължава да внася непълния размер на вноската за осигуряваните от нея деца, пенсионери и безработни. Ананиев обясни, че вноските ще се събират от НАП и всеки фонд след това ще получи еднакъв усреднен размер на вноската за едно лице, като разликата в приходите им ще идва от броя записани.

На въпрос ще стане ли държавата редовен осигурител на осигуряваната от нея категория хора, Ананиев отговори, че това ще е обект на дискусия около бюджета за 2020 година.

По-малко пари за лечение, повече административни разходи

За да бъде лицензиран като конкурент на НЗОК частният здравен фонд трябва да набере поне 500 хил. осигурени, което е наполовина спрямо изтеклия седмица по-рано вариант, който предвиждаше праг от 1 млн. осигурени. Хората, които не са направили изричен избор, ще останат осигурени в НЗОК или ще бъдат служебно разпределени към някой от частните конкуренти. Осигурените ще могат да сменят фонда си веднъж годишно. Фондовете няма да имат право на селекция на пациенти по никакъв признак и ще са длъжни да записват всеки желаещ.

На здравните фондове ще се позволяват административни разходи в размер до 3 % от приходите. Фондовете ще могат да формират и печалба при ефективност. Според Ананиев печалбата ще се преразпределя “по ред и начин, така че да остане в здравната система“, но не обясни как. Освен това фондовете ще внасят и отчисления в гаранционен фонд за случаите на изпадане в несъстоятелност. 

Споделяне

Още по темата

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?