Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бензин и дизел с абсолютен рекорд, нагоре тръгват газ, парно и ток

Шок за бизнеса и бита, държавата твърди, че е безпомощна

105 коментара
Бензин и дизел с абсолютен рекорд, нагоре тръгват газ, парно и ток

Докато премиерът Борисов и министрите му водят героични битки срещу "спекулативното" поскъпване на яйца и козунаци, основните енергийни цени удариха рекорди, които ще повлияят на цялата индустрия и ще повлекат поскъпване на стоки на едро и дребно.

Държавата осъмна в сряда с безпрецедентно високи цени на бензин и дизел, които скочиха с 5-7 ст. до рекордните 2.69 лв. за литър от най-масовия бензин А95 и 2.73 лв. за дизелово гориво. Министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че държавата няма много инструменти да се меси в цените.

Същия ден Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) обяви, че природният газ ще поскъпне с 13% от 1 април, което означава скок на парното и топлата вода между 4 и 12 на сто за различните градове на страната (9.4% за София). Шефът на регулатора Ангел Семерджиев поясни, че ако повишението на газа е под 13%, държавното дружество "Булгаргаз" ще фалира.

"Много е трудна ситуацията, но няма как да се намали още поскъпването на цената на газа от 1 април, без да се очаква ефектът на евентуален фалит на "Булгаргаз”, каза Семерджиев пред журналисти след обществена дискусия за бъдещите цени на газ и парно.

Цената на газа в България е една от най-високите в Европа, при положение, че няколко европейски страни вече успяха да договорят намаление по договорите си с "Газпром" над 10%.

За подобни отстъпки настоява и София, като се очакваше те да бъдат обявени по време на визитата на шефа на "Газпром" Алексей Милер в София на 29 февруари, но това не се случи.

Беше съобщено, че преговорите сега започват и резултати може да има след един-два месеца.

Предстоящото поскъпване газа с близо 13% става на базата на вече повишените цени на синьото гориво с 4.34% от януари; с 6. 67% от октомври 2011 г., 4% от 1 юли 2011; 4.5% от 1 април 2011 година.

Така след драстичното поскъпване на бензин и дизел, българските потребители ще плащат повече и за газ и парно, а от 1 юли се задава повишение на цените и на ток с около 10 процента.

Държавата безпомощна, КЗК казва след 3 месеца има ли картел на горивата

На фона на тези сериозни промени в цените на основни суровини за промишлеността, държавата за пореден път демонстрира своята безпомощност в регулацията на пазарите, след като от Комисията за защита на конкуренцията обявиха в парламента, че най-рано след три месеца може да се стигне до окончателно решение има ли картел на пазара на горива.

Миналата седмица "Лукойл", "Нафтекс", "Ромпетрол" и ОМV бяха уличени в забранено споразумение и съгласувана практика за определяне на цени. Законовите срокове за възражения от страна на компаниите, изслушването им в комисията и уведомяване на Европейската комисия ще отложат с месеци решението на КЗК да санкционира ли търговците и да постановят прекратяване на нарушението, каза председателят на КЗК Петко Николов пред парламентарната комисия по икономика и енергетика.

В същото време влязло в сила увеличение на цените на "Лукойл" на едро с 1.8 на сто шокира шофьорите с незапомнени цени на горивата. Световните петролни пазари обаче също тръгнаха нагоре в очакване на данните на американското енергийно министерство за запасите от нефт. Така американският лек петрол вдигна цената си с 0.59 на сто, достигайки 106.66 долара за барел при априлски доставки. Фючърсите за следващия месец при сорта Брент вървят по 124.49 долара за барел, което е с 0.3 повече.

Няколко дни по-рано шефът на “Лукойл” Валентин Златев заяви в телевизионно интервю, че искрено му се иска цените на горивата да падат, но няма предпоставка това да се случи, защото светът е в криза. Според него основна причина за сегашното състояние на пазара е намаленият износ на Ирак и Либия.

В същото интервю Златев пък каза, че след като като два пъти “Лукойл” е проверявана и нарушения не са открити, същото ще се случи и сега.

"КЗК не е ценови регулатор на който и да било пазар, комисията не може да определи цената на стоката или услугата, не може да я намали, не може и да я увеличи. Тя може да наложи само санкция на страните, които координират действията си спрямо фиксирането на една цена", коментира ситуацията Петко Николов пред депутатите в сряда.

При положение, че КЗК прецени, че четирите компании – търговци на горива, са координирали цените си, ги грози глоба с до 10% от оборота за предходната финансова година. Приходите само на “Лукойл” за 2010 г. са в размер на 3.3 млрд. лева, става ясно от финансовия отчет на компанията. Отделен въпрос е дали наложените санкции ще издържат в съда.

Доказателствата за картел на пазара на горива няма да издържат пред съда, защото са събрани след писмена кореспонденция между обвинените компании и КЗК, смята обаче съпредседателят на Синята коалиция и председател на парламентарната комисия по икономика и енергетика Мартин Димитров.

Според него антимонополната комисия не си е свършила работата и е трябвало да направи по-обстойна проверка на петролните компании – влизане в офисите им, изземване на мобилни телефони, компютърна техника и документация.

Ако обвинението към търговците на горива не бъде доказано, компаниите имат право да предявят искове впоследствие по граждански път, ако сметнат, че са претърпели вреди, обясни от своя страна Петко Николов.

 

За яйцата може, за горивата - не може

Транспортният министър Ивайло Московски също коментира темата в сряда. В случай, че четирите компании не успеят да докажат цените си, “ще настояваме за максимален размер на санкциите”, каза министърът. Той допълни, че цените на горивата трябва да се определят на пазарен принцип и че държавата няма много инструменти да се меси при определянето им.

Само преди седмица премиерът Бойко Борисов се закани да провери цените на яйцата и агнешкото по магазините и ако не са поевтинели, да спре субсидиите за сектора, защото не може "спекулативно измъчват хората, на практика да стават печалбари".


Петко Николов припомни на депутатите досегашната работа на КЗК по разследването за незаконни практики на пазара на горива. На 9 март 2011 г. стартирахме секторния анализ и го приехме на 27 юли 2011 г., за около 4 месеца и половина, каза той и допълни, че това са изключително кратки и съкратени срокове. Ако някой ги определя като дълги, то по-скоро трябва да погледне какво правят другите антимонополни комисии в страни-членки на ЕС, уточни Николов.

След като вече има повдигнато обвинение срещу "Лукойл", "Нафтекс", "Ромпетрол" и ОМV, компаниите имат едномесечен да предявят своите възражения. Следва 14-дневен срок да се проведе изслушване на страните, ако има такова искане. След приключването му събраните възражения и доказателства трябва да се прегледат в неопределен срок от КЗК и да дойде окончателното решение.

След това според изискванията на Европейската комисия, КЗК трябва да изпрати проектът за решение в Брюксел. Комисията има едномесечен срок да изрази експертно становище по отношение на правилността и верността на направените изводи. “Ако те се потвърждават, внасяме този проект на закрито заседание, произнасяме се, подписваме го и го обявяваме на медиите. Това е окончателният акт на КЗК, който се качва на електронния регистър на комисията и всички могат да го прочетат”, каза в заключение Петко Николов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

105 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #105

    Хилавата българска икономика реагира като перце при всяко подухване на ветрец, било от запад, било от изток...А,иначе то е ясно, че Костов и само тои е виновен и ще бъде виновен поне още 300 години за всичко, ама абсолютно всичко криво в държавата...

  2. Анонимен
    #104

    "Изритването" на Краус от Костов е един от многото театри за наивен електорат, изиграни от Костов. Всъщност съпругите на Краус и Костов са продължили да делят данъкоплатски пари "дарени" от държавни фирми и ведомства на фондация "Бъдеще за България". Инсайдерската приватизация на Костов в САЩ се счита за криминално престъпление. Намам нищо против Иван Костов да се радва на това, което е откраднал (а то е солидно много), но нека ни спести унижението да ни се пробутва като пръв радетел за западните

  3. Анонимен
    #103

    Краус е един от министрите, които Костов изрита през 1999 г. А това дали жена му Красимира,която си позволявате да наричате на малко име(вероятно сте близки) , е ортак в разни фондации, няма общо с днешните цени на горивата и това, че ще спасяват Булгаргаз от фалит.

  4. Анонимен
    #102

    Уважаеми 101, Вилхелм Краус - бивш министър в кабинета на Иван Костов, е заместник на Валентин Златев и член на Управителния съвет на Лукойл, а жена му - Красимира - е ортак със жената на Иван Костов във фондация "Бъдеще за България". Така че когато Иван Костов започне да рони сълзи за кожодерските цени, които бедният български потребител плаща за горива, енергия и всичко - това не са искрени, а крокодилски сълзи на алигатор, който добре е напълнил гушата от задкулисната приватизация на Нефтохим - сега Лукойл.

  5. Анонимен
    #101

    Уважаеми 100, аз не съм Костов, за да бягам от нещо.Костов беше на власт до 2000 г. Кои са тези хора от кабинета му, които са в борда на Лукойл?

  6. Анонимен
    #100

    98 изрежда само факти. За вина говори 99. Гузен - негонен бяга.

  7. Анонимен
    #99

    98:Има ли нещо в България, за което да не виновен Костов?

  8. Анонимен
    #98

    Неоспоримите факти са следните: 1. Лукойл е собственик на единственото в България нефтопреработвателно предприятие в Бургас - бившият Нефтохим-Бургас и е единственият български производител на бензин, нафта, керосин и др.горива. 2. Продажбата на Нефтохим-Бургас на Лукойл бе извършена от правителството на Иван Костов на цена много под реалната пазарна себестойност след задкулисен саботаж и елиминиране на другите западни кандидати за покупката. 3. Членове на Кабинета на Иван Костов и до днес са членове на Борда на Лукойл-Нефтохим. Това са фактите. Изводите са за нас.

  9. Анонимен
    #97

    Нема са пуашите и по-скъпо ще става. Но пък махнахме Костов. А както се знае не може сички убавини на едно място.

  10. Анонимен
    #96

    И ний вървим, вървим, вървим нататък, и няма край и няма край на шир и длъж - бензин под 5 лв. ще е илюзия до септември, когато ще бъде май!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.