Компания от САЩ предлага на България съвместна продажба на бронирани машини в Европа

Офертата на The Armored Group е страната ни да стане производствена база в ЕС

Mastiff 8х8

Американската компания The Armored Group (TAG) не се е отказала от участието си в проекта на военното министерство за нови бронирани машини и е разширила офертата си към българското правителство.

TAG предлага да бъде създадено съвместно предприятие, което да произвежда и сглобява у нас десет модела машини, които след това да бъдат реализирани на европейския пазар. На първо време България и TAG биха могли да се състезават за поръчка на испанското правителство, което се готви да купи 345 бронирани машини за 2.1 млрд. евро.

TAG вече е изпратила предложението си на премиера Бойко Борисов и Министерството на отбраната, научи Меdiapool oт свои източници. Засега обаче няма сигнали дали държавата е склонна да преразгледа отказа си да допусне американската компания до проекта.

За какво става въпрос

МО иска да закупи 150 машини – 90 бойни и 60 спомагателни, за 1.46 млрд. лева с ДДС. Проектът закъсня сериозно заради дългите разправии какви да бъдат техническите изисквания. Те пък обикновено са един от факторите, които предопределят избора.

През май месец и TAG заяви желание да участва в проекта, но военното министерство им отказа с мотива, че американците са заявили интереса си, след като проектът вече е в напреднала фаза.

През август миналата година България официално поиска оферти от четири компании : ARTEC GmbH (Германия), Patria (Финландия), NEXTER Group (Франция) и General Dynamics Land System – MOWAG (Швейцария).

Офертите бяха отворени през декември и МО каза, че само две от тях са реални - на финландската "Patria" и мултинационалната "General Dynamics". Очаква се германските машини да са далеч извън българските възможности, а французите са настояли за директни междудържавни преговори.

МО твърди, че не е склонно на подобни преговори, но при желание от страна на управляващите е възможно проектът да бъде прегласуван, както се случи с изтребителите.  

Според сегашния план-график МО трябва да оцени офертите към месец март, а до средата на годината евентуално да има сделка.

Какво предлагат TAG?

TAG са потвърдили по-рано този месец интереса си към проекта, но все още няма отговор от българска страна. Те предлагат освен машините за България, да организират производствена линия в страната за десет модела.

За целта ще бъде създадено смесено дружество с ведомствения холдинг ТЕРЕМ или друга избрана от правителството компания, което да получи лиценз за производството на 10 вида бронирани автомобили.

Тази продукция ще се реализира на европейския пазар. На първо време ще се направи опит да бъде спечелена поръчката в Испания. Така американската компания на практика ще ползва България за база в ЕС, което ще осигури трансфер на технологии и много работни места.

ТАG твърди, че предлаганите от тях машини за България - Мastiff 8х8, са несравнимо по-добри като качества от конкурентите им. Те, от своя страна, очаквано рекламират своята продукция. .

Американската компания е готова при интерес от българското правителство да представи машините си, но засега министерството не ги допуска до проекта.

Предстои да се види каква ще бъде позицията на премиера Бойко Борисов. Военните сделки бяха част от дневния ред на срещата му с американския президент Доналд Тръмп и плановете за засилване на стратегическото сътрудничество.

Какво може да стане?

Засега е ясно, че екипът на военният министър Красимир Каракачанов иска да избере доставчика на машините от двете фирми, чиито оферти е приело за конкурентноспособни - Patria (Финландия) и мултинационалната компания с мажоритарно американско участие General Dynamics (Швейцария).

Според източници на Mediapool искането на френската компания NEXTER Group за директни преговори не се изключва. Решението минава през санкция на Бойко Борисов и промяна на проекта в парламента.

Такава ще изисква и включването на TAG в проекта, тъй като МО към момента не е склонно на подобно решение.

Напълно възможно е и проектът да бъде отложен във времето и да бъде рестартиран от ново правителство.  

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес