Проектът за изграждането на руския газопровод "Южен поток" през страната ни "ще създаде нови работни места в България", а следващото правителство ще събира транзитни такси от транспортирането на газа и благодарение на тези средства "ще може да плаща по-високи пенсии и да построи музеи и стадиони". Това заявява премиерът Бойко Борисов пред британския вестник "Файненшъл таймс" (ФТ) в статия, публикувана на сайта на изданието в сряда.
Борисов защитава споразумението, сключено миналата седмица с Русия, за изграждането на спорния газопровод "Южен поток" за 16 милиарда евро на българска територия, като казва, че той има по-добри перспективи от подкрепяния от Брюксел план за конкурентен газопровод "Набуко" и ще е изгоден за Европа. Премиерът отново акцентира върху това, че никакви държавни средства няма да бъдат изразходвани за българския участък от тръбата.
Одобреното от българското правителство инвестиционно решение за строежа на трасето у нас предвижда също така да не се дават държавни гаранции за финансирането на дела на "Българския енергиен холдинг", който заедно с "Газпром" държи по една втора от дружеството "Южен поток България", както и БЕХ да не дава корпоративни гаранции за финансирането, което трябва да се поеме от руския партньор.
Преди подписването на инвестиционното решение министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев обясни, че българското самоучастие във финансирането на проекта, изчислявано на около 900 млн. лв., ще се покрие от привлечени от "Газпром" средства. След това БЕХ ще се издължава с приходите си от транзитните такси в продължение на 15 години. Не са ясни обаче условията, при които "Газпром" ще осигури парите за българския дял в проекта - лихви, гратисен период, начин за изплащане.
Сега обаче Борисов твърди друго. Пред ФТ той опровергава съобщенията в медиите, че за да изплати своя дял в строителството на газопровода на територията си България няма да получава транзитни такси в продължение на 15 години.
Макар за 7 декември 2012 г. да е насрочена първата копка на строежа на морския участък на "Южен поток" край руския град Анапа, реалното изграждане на газопровода може да започне през 2014 г. Това заяви в сряда Себастиан Сас, говорител на компанията "Саут Стрийм Транспорт", която е ангажирана с реализацията на подводната част от трасето.
Дружеството, в което 50 на сто държи "Газпром", 20 процента има италианската ЕНИ, а по 15% притежават немската "Винтерхал" и френската "Електрисите де Франс", планира през 2013 г. да проведе тръжни процедури за избор на материали и изпълнители на строителството.
"През 2014 година ще разполагаме с всичко, за да започнем строителството”, каза Сас, цитиран от РИА Новости. Той посочи, че компанията е уверена, че ще може да намери и нужното финансиране за изграждането на участъка, чиято стойност обаче не пожела да коментира.
Според оценки на "Газпром" подводното трасе ще струва 10 млрд. евро, а 6 млрд. евро ще излязат сухопътните участъци през територията на България, Сърбия, Унгария и Словения. За всяка отсечка има създадено дружество с местна енергийна компания, което трябва да осигури парите за своето трасе.
Споразумението за "Южен поток" обаче става в чувствителен момент, отбелязва ФТ. Европейската комисия започна през септември антитръстово разследване за това дали "Газпром" е злоупотребявал с доминиращата си позиция на източноевропейските пазари. Официални представители в Брюксел казаха, че ще се проверява и дали "Газпром" е обвързвал офертите си за по-евтин газ за страни като България с участието им в "Южен поток", се посочва в статията.
Изданието отбелязва, че преди Бойко Борисов е бил частен охранител, а сред клиентите му е бившият комунистически ръководител Тодор Живков. След това е бил кмет на София, а като министър-председател от 2009 г. той внимателно маневрира между Европейския съюз, към който България се присъедини през 2007 г., и Русия, с която страната има здрави културни връзки.
Бойко Борисов се учудва на зададените му въпроси дали проектът "Южен поток" е перспективен предвид на спадащото търсене на газ и появата на нови източници след бума на шистовия газ в Северна Америка. Подобни въпроси, по думите на Борисов, биха могли да се отнасят по-скоро до газопровода "Набуко", който трябва да доставя газ от Каспийския басейн през Кавказ до Европа, подкрепя се от Брюксел и за който Борисов каза, че е "основен приоритет" на България. По думите на българския премиер, десетки милиони евро са похарчени за "Набуко" досега, само за администрирането му, "а ние все още не знаем кой ще доставя газа за тръбопровода".
Проектната компания "Набуко" очаква в средата на 2013 г. консорциумът, разработващ находището "Шах Дениз" в Каспийско море, което се планира да е един от основните доставчици за европейския газопровод, да вземе решение дали ще даде суровината си на "Набуко" или на Трансадриатическия газопровод.
Докато не се нормализира обстановката в Нагорни Карабах - населения предимно с арменци анклав в Азербайджан - строителството на транзитен тръбопровод през територията на Азербайджан ще продължава да е рисковано начинание, предупреждава обаче българският премиер.
Борисов добавя, че като министър-председател вече е отменил два "големи проекта", подкрепяни от Русия - за нефтопровода "Бургас-Александруполис" и АЕЦ "Белене".
"Посочете ми името на някой премиер в света, който е отменил два от три проекта с Москва. Аз бих задал въпроса как това правителство намери политическа воля да предостави концесии на брега на Черно море, където знаем, че има газови и нефтени депозити – не на руска компания, а на консорциум от три големи европейски компании - Total, OMV и Repsol?", заявява Борисов.
Връщайки се на темата за значението на "Южен поток" за икономиката на страната, Бойко Борисов заявява, че благодарение на този и други проекти на Черно море България след шест години ще може сама да задоволява нуждите си от газ. "Затова в нашия договор с Москва поставихме текст, в който се казва, че ще купуваме газ от Русия шест години", добавя Борисов, цитиран от британския вестник.
"Заслужаваме похвала за това. Не е лесно за малка страна като нашата, на Балканите, и където влиянието на руската общност е огромно, да отмени два от три големи проекта и да избере истинска (енергийна) диверсификация", заключава Бойко Борисов пред "Файненшъл таймс".
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
66 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Не ни трябват стадиони, мерси!
Да развеем отново синьото знаме на Свободата! Доста руско робство и тиранство - всичси със домат в ръка!
На страницата си във Фейсбук Григор Лилов е извадил документите за Южен поток", които подписаха. Малко по-надолу е дал една от таблиците и анализ - част от националния пръстен се включва в тръбата, Булгаргаз на свои разноски ще прави компресорните станции (чрез стоков кредит от Гапром по много високи лихви, който ще се плаща отделно, извън проекта) всички плащания за отчуждавания и сервитути са на наша сметка, когато проектът влезе в действие, всички доставки тръгват по него (на практика се бракува част от магистралния пръстен и сегашната такса, която взимаме на 100%, се поделя на две), таксата е 1.74 долара за 1000 кубика - изключително ниска, 15 г. няма да получаваме нищо и т.н.
Ей че голямо заглавие бре!!! Точно в стила на другаря Тодор Живков.... Сега да чакаме големите пенсии и музеите... докато падне тавана ще чакаме...ха-ха-ха
Руснаците могат да кажат, че тръбопровода струва 50 милиарда. Uак ще ги провериш. Същият беше и проблема с руското финансиране на Белене. Тогава всички ревяха, а сега мълчат като шмунди.
ЩЕ ЛИ ДА ВДИГНАТ ОТ ПЕНСИИТЕ ОТ ТРАНЗИТНИТЕ ТАКСИ? фАНТАЗИИ НА ВЕСЕЛ И ЗАБАВЕН ЧОВЕК. 15 ГОДИНИ НЯМА ДА ПОЛУЧАВАМЕ ТАКСИ И ТО ПРИ УСЛОВИЕ,ЧЕ ТРЪБАТА РАБОТИ С ПЪЛЕН КАПАЦИТЕТ,КОЕТО СЕГА НЕ СЕ СЛУЧВА НИКЪДЕ.ТОВА ОЗНАЧАВА,ЧЕ АКО ТРЪБАТА РАБОТИ С ДВЕ ТРЕТИ ОТ ВЪЗМОЖНОСТИТЕ СИ ТОВА ЩЕ СЕ СЛУЧИ СЛЕД 50 ГОДИНИ.МОЖЕ БИ ГЕРБ ИМАТ НАМЕРЕНИЕТО ДА УПРАВЛЯВАТ ТОЛКОВА?
Вместо невнятното мънкане на пожарникаря трябваше да чуете ясното обяснение на Иван Костов днес по телевизията. Всичко си е поставено на мястото. Жалко само за всички нас, които трябва да плащаме престъпните, но обвързващи решения, на мутрите
Татко ще ми купи колело,но друг път!