"Южен поток" – тръба на всяка цена

"Южен поток" – тръба на всяка цена

Русия пуска един от най-спорните газови проекти – строежът на "Южен поток", за който "Газпром" е готов да плати свръхвисока цена, пише "Дойче веле" в четвъртък, ден преди край руския град Анапа да бъде направено тържественото спояване на първата сглобка от подводния участък на газопровода.

На т.нар първа копка ще присъства президентът на Русия Владимир Путин, както и представители на компаниите партньори на "Газпром" в реализацията на сухопътния участък на проекта, който след като мине по дъното на Черно море, ще пресече България, Сърбия, Унгария и Словения, преди да стигне Италия.

Независимо от решението да се даде старт на проекта, все още експерти от газовия отрасъл – руски и чуждестранни, продължават да поставят под въпрос целесъобразността му.

Съмнителна икономика

Строежът на "Южен поток" ще започне с около двугодишно закъснение заради дългото съгласуване и преоценка на стойността на проекта, пише изданието. Ако в началото проектната му стойност бе 8.6 млрд. евро, то сега се назовава официално цена от 16 млрд. евро. Според експертите обаче тя може да стигне 25 млрд. евро. Планират се отклонения към Босна и Херцеговина и към Гърция.

Капацитетът на газопровода се планира да е 63 млрд. куб. м и един от основните въпроси е ще бъде ли необходима подобна мощност. Съвсем неотдавна "Газпром" завърши строежа на втория лъч на "Северен поток" при положение, че още първият не е напълно натоварен. По думите на нефтогазовия анализатор Илия Войтович от агенция "Инвесткафе" от пускането на първия участък от минаващия по дъното на Балтийско море газопровод в началото на ноември 2011 г. до 1 октомври 2012 г. по него са транспортирани само 8.7 млрд. куб. м газ при капацитет от 27.5 млрд. годишно. Общият капацитет на двата лъча е 55 млрд. куб. м.

Експертът посочва, че нивото на консумация на синьо гориво в Европа намалява напоследък, а в същото време има конкуренция между страните от Близкия Изток и Азиатско-тихоокеанския регион в доставката на втечнен природен газ. "Може да се направи извода, че в близка перспектива "Газпром" едва ли ще може да обезпечи високите нива на натовареност на действащите и планираните експортни газопроводи", посоча Войтович, цитиран от "Дойче веле".

С това е съгласен и бившият служител на берлинския фонд "Наука и политика" и експерт по Русия Роланд Йоц, който добавя, че не бива да се забравя и конкуренцията на шистовия газ. Не е маловажно и това, че Европа затяга регулациите над газовия пазар, а също така страните от Евросъюза се стремят все по-активно да използват възобновяеми енергийни източници. Според Йоц, всичко това поставя под въпрос реализацията на проект като "Южен поток".

Азиатско-украинският фактор

Само че, всеки трансграничен енергиен проект винаги включва в себе си не само икономически съображения, опонира анализаторът от руския Институт по проблемите на естествените монополи Александър Полигалов. Според него, от реализацията на "Южен поток" много зависи запазването на руския монопол при реекспорта на газ от Централна Азия. От тази гледна точка "Южен поток" е нужен на Русия не само заради текущи печалби, но и за да може да запази доминиращото положение на "Газпром" на европейския пазар. Фактически става въпрос за запазване на експортните приходи, които биха намалели при конкуренция от страна на централно-азиатски доставчици на газ. "Ако го няма "Южен поток", ще го има "Набуко" и каспийският газ ще стига Европа, подминавайки Русия", посочва Полигалов.

Другият мотив за строежа на "Южен поток", по общо мнение на експертите, е желанието на Русия максимално да намали зависимостта си от транзитните страни и в частност от Украйна. "Ако "Газпром" има алтернативни маршрути за доставка на суровина в Южна Европа, Киев ще бъде лишен от монопола си на собственик на транзитната мрежа, през която руския газ постъпва в Европа, а в същото време "Газпром" ще запази господстващото си положение като доставчик на газ за Украйна, посочва Полигалов пред "Дойче веле".

"Северен поток" вече даде своите първи плодове в този смисъл, посочва Войтович. Той цитира данни, според които за сметка на преразпределените количества в новата тръба, газът за Европа, които преди това е минавал през Украйна, е намалял с близо 23 процента от януари до август 2012 г. спрямо същия период на миналата година.

Роланд Йоц напомня, че в опитите на "Газпром" да не допусне на европейския газов пазар конкуренти, бе създаден и друг подводен газопровод – "Син поток", чиято цел е да доставя азерски газ до Европа. И се получи, посочва експертът. Дали толкова успешен ще е и "Южен поток" е рано да се каже. "Ако проектът се окаже нерентабилен, то той ще е грешка, тъй като само заради едната политика подобен проект не може да се изплати", допълва Йоц.

Споделяне
Още по темата
Още от Анализи и Коментари

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?