Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Трагедията край Своге: 17 жертви, обвинение за шофьора и обиски в "Трейс"

Григор Григоров е превишил максимално разрешената скорост с 13 км

19 коментара
Снимка: МВР

Както се очакваше, шофьорът на катастрофиралия в събота край Своге автобус вече е с повдигнато обвинение за причиняване на смърт по непредпазливост на 17 души, съобщиха в понеделник от прокуратурата.

Първоначално известните 16 жертви са се увеличили с още една, но не става въпрос за смъртен случай сред някого от пострадалите и настанени в болница, а за жена, която е починала в линейка след инцидента и е била закарана директно в Катедрата по съдебна медицина, където е разпозната в неделя вечерта.

Междувременно започнаха и обиски и изземвания на документи от офиса на строителната фирма "Трейс", рехабилитирала за последно пътя, на който стана трагичната катастрофа в събота.

Обвиняемият Григор Григоров е привлечен към наказателна отговорност за това, че е участък с максимално разрешена скорост от 40 км/ч той е управлявал рейса с 53 км/ч. Причината за ограничението на скоростта до 40 км/ч е лошата пътна настилка на пътния участък, минаващ през Искърското дефиле.

Както стана ясно, че МВР многократно е алармирало пътната агенция за това, че там сцеплението е лошо и автомобилите редовно навлизат в насрещното платно, но мерки така и не са взети. "Трейс груп холд" – компанията, чиято фирма "Трейс Своге" е изпълнителят на рехабилитацията на пътния участък в Искърското дефиле, приключила през 2016 г., отрече причината за тежкия инцидент да е състоянието на пътя.

Обвинението на Григоров е било повдигнато още в неделя, но разследващите съобщиха за това с ден закъснение. Той е задържан с прокурорско постановление за 72 часа, като мярката му за неотклонение засега ще се изпълнява в болницата, където е настанен за лечение заради получените травми по главата.

"В рамките на днешния ден предстоят допълнителни огледи. В същото време, следователи осъществяват изземване на относими към разследването документи от МРРБ, Агенция "Пътна инфраструктура", Агенция "Автомобилна администрация" и търговското дружество – изпълнител на ремонта на пътния участък", допълват от прокуратурата.

При повечето тежки инциденти през последните години – като се започне от влаковия взрив в с. Хитрино и катастрофи на автобуси и се стигне до палежа на тютюневите складове в Пловдив - държавното обвинение вече има трайна практика да търси отговорност на шофьори, машинисти и клошари.

Общо 22 участъка от пътя в Искърското дефиле – с дефекти

По-рано в понеделник регионалният министър Николай Нанков коментира пред Нова телевизия, че строителната компания "Трейс" е трябвало да ремонтира пътя, тъй като по него са установени множество дефекти.

По думите му проблемните участъци били общо 22, като дефектите по тях са са констатирани още през март от експертна група и втори път през юли с констативен протокол, неподписан само от фирмата изпълнител на обекта.

В неделя обаче стана ясно, че пътят е бил реконструиран през 2014 г. и му е издаден акт 16 две години по-късно, като това е станало без забележки. По-късно обаче експертите установяват дефекти, а пътят все още е в гаранция. Нанков твърди, че единственото нещо, което държавата може да стори в този случай, е да съди компанията. От "Трейс" на свой ред обявиха, че пътят е реконструиран при спазване на всички изисквания и отговаря на нормите за второкласно шосе.

Трима пострадали в катастрофата са с опасност за живота

Междувременно шефът на "Пирогов" проф. д-р Асен Балтов съобщи в понеделник, че трима от ранените при катастрофата остават с опасност за живота.

"Нещата са много динамични, пациентите се наблюдават. Надяваме се всичко да тръгне в правилната посока", каза той с уточнението, че една от причините за възможни усложнения е напредналата възраст на пострадалите.

"Трима са с опасност за живота, но те се лекуват адекватно. Те са в изкуствена кома и на апаратно дишане. Имат тежки белодробни контузии. Предстоят им още наблюдения, а на някои иноперации. На пациентката, която е в неврохирургия, ще ѝ бъдат извършени допълнителни изследвания и най-вероятно ѝ предстои оперативна интервенция в областта на лицевите кости. Останалите три пациентки остават в същото състояние. Те са на командно дишане и все още има опасност за техния живот. Остават стабилни и не се нуждаят от допълнително подпомагане на сърдечната дейност. Затова смятаме, че най-острият период е овладян", коментира проф. Балтов.

Според него все пак остава въпросителна, защото гръдните травми са много тежки. Той посочи, че те се развиват постепенно в рамките на 4 до 7 дни.

Застрахователят ще прави авансови плащания за ранените

От застрахователя на фирмата, изпълнявала превоза за екскурзията - "Лев Инс", обявиха, че на роднините на жертвите и на пострадалите ще бъдат изплатени застраховки, независимо че автобусът, който се обърна, не е преминал технически преглед в указания срок и че в автомобилната администрация не е бил заявен маршрет на извършения пътнически превоз.

Непосредствено след инцидента – до няколко часа, представители на застрахователя са били на място, за да съдействат с каквото е възможно, каза пред бТВ шефът му Павел Димитров. Експерти са посетили и болниците, където са настанени пострадалите , за да се види дали има нужда от отпускане на средства за лекарства или импланти, ако има нужда.

Димитров каза още, че компанията ще отпусне авансови плащания на пострадалите преди да завърши разследването на инцидента. При установяване на вината за катастрофата, дружеството има начини да си предяви исканията към него.

Пострадалите и близките на загиналите могат да се свържат със застрахователя на телефони 0800 10 200 и 0899 993 419.

Почти всички жертви са от софийското с. Световрачене

Общо 15 от жертвите на трагедията край Своге са от софийското село Световрачене. Сред тях е и дете на 13 години, което пътувало с баба си и вуйчо си. Бабата е починала, а вуйчото е настанен в тежко състояние във ВМА в София, съобщи в понеделник бТВ.

Погребенията на загиналите от Световрачане ще бъдат платени от Столичната община.

Девет от по-тежко пострадалите при катастрофата, които се лекуват в София, също са от Световрачене. В понеделник в църквата в селото е организирана панихида в памет на загиналите. Денят бе обявен за ден на национален траур в България.

Както съобщи преди ден главният прокурор Сотир Цацаров, разследващите работят по основни направления – действията на 53-годишния Григор Григоров, техническото състояние на автобуса, както и изпълнението на пътния участък и сцеплението на настилката.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Баба Гицка
    #19
  2. перо
    #18

    При голямата неточност на скоростомера(около 10%)може да е между 46...до 58...,така че това е бош лаф. Защото никой не може да каже безопасната скорост,при която не би се подхлъзнал.А закона е закон,за съжаление това понякога увеличава неправдата...КРИВО СЕДИ,ПРАВО СЪДИ СТАР КАДИЯ...

  3. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #17
  4. Трагедията на България ще продължава докато българите се събудят от апатията. Мутро-милиционерската диктатура, съюзниците и в лицето на фалшивите "патриоти" и измислената "опозиция" БСП всичките са дечица на мама БКП.

  5. безпартийна
    #15

    Каква е била проектната документация за ремонта на пътя край Своге - движение с 40 км/час? Или това ограничение е сложено защото се оказва, че ремонтът е некачествен? Защо са променени показанията на тахометъра на автобуса, показващ 41 км/час? Хора, ще оставим ли един, може би невинен, да понесе отговорността за гранд-корупцията в пътното строителство? Утре може да е всеки от нас, движещ се по пътищата убийци!

  6. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #14
  7. Vidco91
    #13

    Тръпки ме побиват само като си представя, че по пътищата ни гъмжи от безсмислено поставени ограничения на скоростта от 40 км/ч, поради което рядко се спазват на 100%. Как може да знаеш кое е поставено от безотговорна немърливост и зад кое се крие реална опасност.

  8. Десен бесен
    #12

    Някой журналист ще питали Вожда, който блести с отсъствието си, защо повиши максималната скорост по магистралите до 140 км/ч? Като увеличение има и за другите пътища. За да го карат гавазите от НСО до морето с 20 минути по-бързо ли? Не случайно дори автомобилите в Япония се продават с максимална възможна скорост 120 км/ч.

  9. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #11
  10. стефчо
    #10

    Абе, тоя шофьор преди това не работеше ли като машинист, когато блъсна влака и взриви село Хитрино?
    А преди от социалните да му намерят тая работа - скиташе се клошар и подпали тютюневите складове в Пловдив...
    Оттогава му остана тая пиромания, та наскоро една нощ взе, че драсна клечката и на Царските конюшни - само и само за да фалира застрахователното дружество "Олимп".
    Сигурен съм, че има пръст и в тая работа с Търговския регистър, той като се напие вечер пред компа и не знае какво прави...
    Пък

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.