Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Закупуването на нови изтребители или как квадратът трябва да стане кръг

41 коментара

"Ще се движите по квадрат с четири страни така, че да се образува кръг!"

Този бисер на военния фолклор описва доста ясно амбицията на политическото ръководство на Министерството на отбраната да подпишe най-скъпия договор от модернизацията на армията без конкурс и с претенцията за пълна прозрачност.

Военният министър Аню Ангелов разясни, че сделката за 400 млн. долара (това е лимитът на Министерството на отбраната) няма да бъде решена с конкурс, като общо взето това се налагало от недостига на средства.

България наистина няма пари за по-скъпи изтребители, но пък и нищо не пречи да се обяви открит конкурс и офертите на фирмите производители да станат публично известни.

Ангелов обаче е преценил, че пари може да се намерят за купуването само на стари машини, като там той лично ще води преговорите със съответните държави, които ги притежават. По думите му обаче има и вариант МО да закупи нови изтребители, но и тука военният министър изключва варианта да се проведе конкурс. Според неговите разчети МО може да си позволи да закупи само шведските изтребители "Грипен", тъй като другите били твърде скъпи за възможностите на България. Заявката е и в този случай да се подходи с преки преговори.

Не е ясно как ще се осигури състезателното начало при закупуването на самолети втора ръка, което засега се очертава като по-вероятен сценарий. Ангелов обяви, че ще се преговаря с Холандия, Португалия, САЩ. Белгия, Норвегия, Италия и други. Още по-неясно е и как ще се сравняват нови със стари самолети от различни производители при липсата на конкурс и ясни точни критерии за избор при положение, че според друго изявление на министъра, "Грипен се разглежда в комбина с втора ръка".

Така МО ще се изправи пред сложната задача да докаже на данъкоплатците, че движейки се извън правилото на състезателното начало, при липса на прозрачност и ясни критерии, ще сключи една добра сделка.

Това може да се приеме за възможно също толкова, колкото е възможно интересът на данъкоплатците да не бъде защитен дори при провеждането на конкурс.

При всички положения обаче би било по-лесно на МО да елиминира съмненията около сделката си, ако следва процедурите.

Или както военните казват "това, че няма ред, не значи, че не трябва да се спазва".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #41

    ...Тука има някои, които не пеят, но аз ги чувам... ...Ще бягаш от мен до другото дърво... ...Ще копаеш от оградата до обяд... ...Когато говориш с мен, ще мълчиш...

  2. Анонимен
    #40

    самолетите на снимката /130 милиона $ единия/ са забранени за продажба на такива посткомунистически и русофилски цървули като българите..

  3. Анонимен
    #39

    Щом МО има 400 млн. долара, значи трябва да купи нови изтребители.Един F-16 е 30 млн. долара.Значи можем да купим 13 самолета чисто нови.Сметката е е лементарна,даже и за военния министър.Но...ако трябва да се броят пари и за наш те хора/на ГЕРБ/то тогава сметката няма да излезе...чиста. e

  4. Анонимен
    #38

    другара Тодар Живков Super Hornet е поколение 4 плюс плюс, но знакът за плюс нещо не излява

  5. Анонимен
    #37

    другара Тодар Живков
    От снимката излява, че на Аню са му предложиле F-22 Raptor „втора ръка”. Но и „трета ръка” да са, пак нема да ни ги дадат. Не щото немаме пари, а щото ни немат доверие. Категорично съм против да са купуват стари самолети F-16, към което американците продължават да ни тикат с „отчайващи” предложения за нови. Съобръженията са им, че пръво требва да са научим на F-16 като „платформа за преход към F-35”. Доколкото си спомням, офертите им през май 2011 г. беха за 8 бр. (6 2) с пръва

  6. Анонимен
    #36

    Първо - ние като членове на НАТО би трябвало да сме защитени от всички останали страни-членки на пакта. Нали затова сме съюзници.
    Второ - от юг и от север граничим със страни-членки на НАТО. От запад няма кой да ни напада - сърбите искат на влезат в ЕС, македонците искат да влезат в НАТО, а колкото и да са побъркани, надали ще ни нападнат. Пък дори и да ни нападнат, смятам, че с една Сърбия и с една Македония без проблем ще се справим и сами. От изток е Черно море. Едва ли Русия и Украйна ще ни

  7. Анонимен
    #35

    мога ли да попитам за какво са ни ВВС? турците биха ни смазали за минути, руснаците също. освен срещу македония или някоя градушка няма друга причина да хвърляме пари за такава глупост, освен ако някой не ни прати да бомбардираме сирия например... само защо бихме се навили?

  8. Анонимен
    #34

    14,много правилно.От други разбирачи съм слушал,че МИГ-21 като самолет/летателни качества и поддръжка/ е много добър за отбранителни действия-имал малък обсег.Пък и ние едва ли ще се наложи да нападаме някого.Да ги модернизират,както са направили румънците и да си гледаме сиромашкия хал.

  9. Анонимен
    #33

    "Грипен" е замислен като самолет, съчетаващ висока ефективност, гъвкавост и издръжливост. Съкращението JAS произлиза от думите Jakt (въздушен бой), Attack (наземни удари) Spaning (разузнаване). Така се подчертава многоцелевата роля на изтребителя. Проектът за самолета е одобрен през 1982 година, когато шведското министерство на отбраната решава да проведе конкурс за създаването на нов самолет, отколкото закупуването на употребявани американски изтребители. Грипен (на шведски - грифон) е и символът

  10. Анонимен
    #32

    Имаше едно съобщение за нальота на нашите летци - 80 часа годишно при 180 часа норматив в НАТО,но Медиапул го изтри, да не би Ахманю да се засегне. Някой юнак от ВВС да ми обясни при този бюджет и при тези възможности как ще се поддържа подготовката на летците?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.